På tur med klubben / HMS

Gyldenløve Kajakklubb arrangerer onsdagspadlinger, dagsturer og helgeturer med overnatting. Første onsdagspadling i 2024 arrangeres 17. april og siste 25. september. Turene legges ut i aktivitetskalenderen. Via klubbens Facebook-gruppe, Gyldenløve Kajakklubb, har du muligheten til å bli med på private turer eller invitere med andre på tur. På denne siden finner du informasjon om de organiserte turene, ferdighetene som skal til for at du skal kunne delta på dem og HMS rutinene våre.

Publisert: 16. september 2023
Skrevet av: Jens Petter Ørjansen
Artikkel

Om turene våre

I sesongen fra april til september arrangerer vi onsdagspadlinger, dagsturer og helgeturer med overnatting. Via Facebook-gruppa vår har du muligheten til å bli med på private turer eller invitere med andre på tur.

Her kan du melde deg på padleturene våre i 2024.

Gå til Facebook-gruppa Gyldenløve Kajakklubb

På land og vann ved turer

Det er viktig at deltakerne får en trygg og trivelig tur på vannet. I "På tur med Gyldenløve Kajakklubb" finner du rutinene vi ber alle om å følge på de organiserte turene. Brukes kajakkhengeren må alle bidra med å laste kajakkene på/av hengeren.

På tur med Gyldenløve Kajakklubb

Dine ferdigheter

Deltakerne på turene våre må ha våttkort og være 16 år eller eldre. Vi padler i normalt turtempo ca. 6 kilometer pr. time. Den enkelte må selv vurdere egne ferdigheter, padleteknikk, styrke og kondisjon, i forhold til det som skal til for å kunne delta på turen. Deltakere som ikke har de nødvendige ferdighetene vil ikke kunne bli med på turen. Vi gjør oppmerksom på at man ikke vil kunne delta på alle turer i regi av klubben med et introduksjonskurs.

DNTs generelle vilkår for påmelding og deltagelse.

Gradering av turene

Vi arrangerer turer i farvann og under forhold med graderingen Enkel */** stjerner og Middels *** stjerner. Tre stjerners turer søkes arrangert under to stjerners forhold.

Risikovurdering av turen

Enkel: 1 og 2 stjerner (* / **)

Ferdighetsnivå: Grunnleggende kunnskap i å kunne tolke vær, vind, strøm og annen båttrafikk. Ferdighetsnivå tilsvarende grunnkurs hav.

Farvann: Svært skjermet * og skjermet ** - Indre skjærgård. Ingen åpne, eksponerte strekninger - Maksimalt 3 km åpent vann i en retning og kun små, ubetydelige åpninger ut mot åpent hav - Liten trafikk - Startpunkt: enkelt, naturlig eller tilrettelagt og skjermet - Navigering Enkel - Dagsetappe: Maksimalt 10 km - Avstand til nærmeste landing 0,5 km - Krysning: Ingen krysning av åpent farvann.

Forhold: Flau til svak vind 0,3–3,3 m/s, sterkere vind i perioder. Bølgehøyde 0,1–0,5 m. Ryddige strømforhold. Normalt ikke over 3 knop.

Middels: 3 stjerner (***)

Ferdighetsnivå: Behersker elementær tolking av vær og vind, strømforhold og annen båttrafikk. Ferdighetsnivå tilsvarende teknikk- og aktivitetslederkurs.

Farvann: Noe eksponert *** - Nært land med små øyer og skjær utenfor, indre fjordområder - Opp til 10 km åpent vann og eksponering mot storhavet på korte strekk, inntil 0,5 km - Annen trafikk må påregnes - Startpunkt: naturlig eller tilrettelagt - Navigering: Oversiktlig med enkelte krevende partier - Dagsetappe: Maksimalt 20 km - Avstand til nærmeste landing 1 km - Kryssinger av åpent farvann maksimalt 1,5 km.

Forhold: Lett til laber bris 3,4–7,9 m/s, sterkere vind i perioder. Bølgehøyde 0,5–1,25 m. Ryddige strømforhold normalt ikke over 5 knop.

Om bølgehøyde

Vi får fra tid til annen spørsmål om hvor store bølgene er når vi er på tur, opplevelsen av og den faktiske høyden på dem vil nok ikke alltid være helt sammenfallende. En metode du kan bruke for å få en bedre forståelse av bølgehøyde er å ta en tommestokk, sette deg i kajakken og måle 0,5 meter fra setet og opp mot skuldrene dine. Har du en gjennomsnittlig kropps- og rygglengde vil en bølge på 0,5 meter +/- være i høyde med skulderen din.

Om turlederne våre

Turledersamling Camp Killingen
Turledersamlingen på Camp Killingen i Sandebukta

Kurs og kompetanse

Turlederne deltar på kurs og samlinger. Mange har gjennomført Norges Padleforbunds Aktivitetslederkurs Hav. Kompetansen holdes vedlike gjennom ledelse av turer. Turlederne deltar på klubbens årlige kompetansesamlingen på Camp Killingen og på dags- og helgeturer for turledere hvor trening inngår. Samlingen på Camp Killingen vil i år bli arrangert fra 26. til 28. april. Denne gangen setter vi spesielt fokus på førstehjelp ved og på vannet.

Trygge Naturopplevelser På Vannet / HMS

På de organiserte turene, vil det være 2 turledere. Turlederne har med seg: et turledersett med førstehjelpsutstyr, fjellduk, taueline, årepose og reserveåre. Alle de organiserte turene blir risikovurdert i DNT´s aktivitetssystem.

Her finner du HMS-rutinene våre:

Vi er opptatt av utvikling og forbedringer:

Har du tilbakemeldinger hører vi gjerne fra deg.

God Tur På Vannet!

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig hos oss
Topp 7 i Bymarka utenfor Trondheim.
Bli frivillig hos oss
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem