Padleleden i Drammenselva og fjorden

Norges Padleforbunds prosjekt med å etablere en ro- og padleled i Oslofjorden ble startet i slutten av 2019. Prosjektet blir støttet av Sparebankstiftelsen DNB med 14,6 millioner. Målsettingen er å etablere en sammenhengende padleled med ruter fra Halden i øst til Risør i sør. Til sammen vil denne leden utgjøre mer enn 3000 kilometer med fantastiske ro- og padlemuligheter. For at prosjektet skulle la seg gjennomføre var det en forutsetning at padleklubbene langs fjorden kunne bidra i det praktiske arbeidet med å tilrettelegge rutene og turbeskrivelsene. Gyldenløve Kajakklubb tok oppgaven med å beskrive de 33 rutene i Drammenselva og fjorden, og knytte dette området til leden i Oslofjorden. Vår del av padleleden var ferdigstilt og ble åpnet i juni 2021.

Publisert: 16. september 2023
Skrevet av: Jens Petter Ørjansen
Artikkel

Det er enkelt å finne frem langs padleleden

Den nasjonale turportalen UT.no

Du finner de 33 rutene i den nasjonale turportalen UT.no. Vi har også laget en digital og trykt padlebok til turinspirasjon. I tillegg er det satt opp informative padletavler og pekeskilt på sentrale steder langs leden.

På UT.no finner du detaljerte beskrivelser av rutene med flotte bilder og kartspor. Her er det informasjon om parkering, adkomst til vannet, attraksjoner du kan besøke underveis ut fjorden og miljøhensyn du må ta i sårbare områder når du er på vannet. Under utviklingen av leden har vi hatt god dialog med BirdLife Norge, avdeling Buskerud. Kartsporene (GPX) er lastet opp i Kartverkets nasjonale database via Rett i kartet.

Rutene i Padleleden i Drammenselva og fjorden

Padleleden i Drammenselva og fjorden

Om turen ned elva og ut fjorden

Leden starter i Hokksund og følger elva til munningen ved Drammen og fjorden videre ut til Rødtangen og Sandebukta. Ønsker du å dele opp strekningen ned Drammenselva i kortere etapper er det flotte adkomstmuligheter ved Steinberg, i Mjøndalen og i Solbergelva.

Før du starter turen ned vassdraget har du muligheten til ta en tur på den idylliske Vestfosselva som bukter seg gjennom kulturlandskapet opp til tettstedet Vestfossen ved enden av Fiskumvannet. Er du heldig kan møte bever og Norges nasjonalfugl, fossekallen.

Fra Gyldenløve Brygge har du muligheten til å ta en «bytur» til Åssiden Elvepark. Du vil passere under Ypsilon og fem andre bruer. Gyldenløve Brygge er også et flott utgangspunkt når du skal følge rutene videre ut Drammensfjorden.

En kano- eller kajakktur på Lierelva vil være en annerledes og spennende opplevelse. Du vet ikke alltid hva som møter deg rundt neste sving og kommer svært tett på naturen. Lierelva er en meander elv og bukter seg som en slange i spiraler på sin vei mot fjorden.

På østsiden av fjorden ligger friluftsområdene på rekke og rad. Du kan legge turen via Gilhusodden, Engersand, Jerdal, Dramstadbukta, Verket og Holmsbu på din vei til Rødtangen. Tilsvarende på vestsiden fra Gyldenløve Brygge via Knivestranda, Tangen Fjordpark, Sleavika, Batteriøya, Bokerøya, Berger og Hagasand på veien mot Sandebukta.

Alle friområdene underveis har parkering og kjennetegnes ved at kommunene har tilrettelagt dem godt for allmenheten og friluftsliv ved og på vannet.

Norges Padleforbunds App Padleruter

I fobindelse med prosjektet Ro- og padleled Oslofjorden har Norges Padleforbund utviklet appen Padleruter. Så langt er 3120 km av leden kartlagt fordelt på 245 ruter. Rutene i Drammenselva og fjorden er inkludert. Du kan lese mer om Padleruter og last ned appen via lenken under.

Last ned appen via Google Play / App Store.

En padlebok til inspirasjon og turglede

For å inspirere deg til å velge en eller flere av de mange flotte rutene i padleleden har vi laget en digital padlebok på 42 sider med turbeskrivelser, kart og bilder. Denne padleboka kan du også kjøpe i en trykt utgave hos DNT Drammen og Omegn og hos Eian Fritid.

En digital reise langs Padleleden i elva og fjorden.

Ta en digital reise langs Padleleden
Padleboken

God tur på vannet!