Til DNT.no forside

På kurs med klubben

Kurs er viktig for at du skal være trygg på vannet. Vi følger Norges Padleforbunds kursstige. Når du har vært på et introduksjons- eller grunnkurs får du et våttkort. På kortet settes det på en oblat som viser at du har gjennomført kurset. Skulle du delta på andre kurs i stigen senere vil du få en oblat for respektive kurs. Kursene er åpne for alle som møter kriteriene for deltakelse. Vi anbefaler at du investerer i et grunnkurs. Dette kurset vil gi deg god basiskunnskap og mulighet til å delta på våre turer og aktiviteter.  Etter at du har vært på kurs er det viktig at du holder kunnskapene vedlike ved egentrening. Du kan også delta på klubbens treningsaktiviteter, Gøy På Vannet  i sesongen og bassengtreningene i Eknes Svømmehall om vinteren.

Publisert: 16. september 2023
Skrevet av: Jens Petter Ørjansen
Artikkel

På kurs med Gyldenløve Kajakklubb

Om kursene våre

Vi samarbeider med Eian Fritid som gjennomfører kursene via et nettverk av erfarne instruktører. Alle instruktørene våre er NPF aktivitetsledere sertifiserte av Norges Padleforbund (NPF). Hege Eian er NPF veileder. Siden vi startet har > 1550 deltakere vært med på våre kurs.

Kursprogrammet for sesongen 2024

Vi arrangerer introduksjons-, grunn og teknikkurs.

HER kan du melde deg på kurs.

Gavekort for kurs

Ønsker du å kjøpe og gi et kurs i gave i løpet av sesongen, velg kurset på nettsiden vår, legg inn deg selv som deltaker og betal for kurset. Legg en kommentar i notatfeltet om at dette skal være en gave, med navnet og mobilnummeret og eposten til mottakeren. Gi oss beskjed så lager vi et gavekort og sender det til deg via epost.

Jeg ønsker å gi et kurs i gave.

Hvem kan delta på våre kurs

Kursene er åpne for alle som møter kriteriene for deltakelse. Ønsker du å delta på et NPF introduksjons-, grunn- eller teknikk kurs må du være 16 år. Etter en vurdering av graden av funksjonsnedsettelse, og i samråd med deltakeren, kan funksjonshemmede delta på våre kurs.

Om introduksjonskurset

Introduksjonskurset har en varighet på 4 timer og gir som navnet sier deltakeren en introduksjon til kajakken og utstyret. Etter endt kurs har deltakeren gjennom enkle praktiske øvelser lært å bruke kajakk, åre, spruttrekk og vest. Vi har også lagt inn en innføring i egen- og kameratredning i våre kurs. Kurset skal motivere for videre opplæring i padling. Noen tar dette kurset for å finne ut om padling er en friluftsaktivitet som passer for dem.

For noen turer må du ha grunnkurs for å kunne delta. Dette gjelder turer arrangert av klubber og kommersielle aktører. Ønsker du flere muligheter anbefaler vi deg å ta et grunnkurs. Du behøver ikke å ha gjennomført et introduksjonskurs for å melde deg på et grunnkurs.

Om grunnkurs Hav

Grunnkurset er et 16 timers kurs fordelt over to dager, lørdag og søndag. Kurset gir en god praktisk innføring i bruk av utstyr, padleteknikk, egen- og kameratredning, og et godt grunnlag for fine padleopplevelser på vannet.

Det er i tillegg viktig at du etter endt kurs trener jevnlig, spesielt på egen- og kameratredning, slik at disse teknikkene sitter dersom situasjonen skulle kreve det.

Om teknikkurs Hav

Teknikkurset er et 16 timers kurs fordelt på to dager, lørdag og søndag. Kurset er lagt opp med fokus på padle- og redningsteknikk og sikkerhet. For å delta på dette kurset i stigen må du ha gjennomført et grunnkurs.

Kontaktpersoner for kurs

Gyldenløve Kajakklubb - Jens Petter Ørjansen

Eian Fritid - Hege Suarez Eian ​Telefon: 32 87 69 22

Praktisk informasjon om våttkort og gjennomførte kurs

Du kan registrere deg som bruker og få oversikten over dine kurs her:

Norges Padleforbund (NPF) Våttkort

Gøy På Vannet

Legg alltid inn litt trening når du er på tur. Bli gjerne med på - Gøy På Vannet - våre treningskvelder som arrangeres en gang i måneden fra mai til september. Disse kveldene er det fokus på padleteknikk, bruk av utstyr, egen- og kameratredning.

HER kan du melde deg på Gøy På Vannet.

Gøy På Vannet

Bassengtrening for medlemmer i klubben

Vi arrangerer bassengtrening for medlemmene i Eknes Svømmehall inntil to ganger pr. måned høst, vinter og vår, fra oktober til mars. Treningene arrangeres søndag kveld fra 1945 til 2200. Dette er ikke et kurs med instruktører, men en flott mulighet til å dele kunnskap og trene på f.eks. redning, eskimorulla og andre teknikker på egen hånd og sammen med andre.

HER kan du melde deg på Bassengtreningen.

Bassengtrening

Del artikkel:
Del på e-post

Bli frivillig hos oss
Topp 7 i Bymarka utenfor Trondheim.
Bli frivillig hos oss
Bli medlem
Nydelige Trollfjordhytta ligger på grensen mellom Vesterålen og Lofoten. Turen opp til hytta går fra Austpollen innerst i Trollfjorden.
Bli medlem