Fra Damtjern til Paradis

Foto: Ruth Melby/Kjell Buene

En kort og lett rundtur i Liers østlige bakker med rast i vannkanten.

Utgangspunkt og endepunkt for denne forholdsvis korte og lette rundturen i Lier langs kommunale gangveier, er parkeringsplassen ved Fossveien nederst i Paradisbakkene. Dersom du velger offentlig transport, tar du lokalbuss linje 71 til Lier Everk ved Fossveien. Parkeringsplassen ligger ca. 100 m fra bussholdeplassen. Kommer du med bil, kjører du fylkesvei 285 4,1 km fra rundkjøringen i Amtmannsvingen til Lier E- verk hvor Fossveien tar til høyre.

Fortsett 400 m til fots videre inn Fossvegen før du tar Stokkevegen til høyre langs nedsiden av området der Lier sykehus har holdt til siden 1926. I 1985 ble fire av de monumentale bygningene stengt og sto tomme inntil de etter lange diskusjoner med riksantikvaren ble revet i 2013 og 2017. I dag er det 81 sengeplasser i de gjenværende bygningene. Stokkevegen er ganske kroket, men du må følge med på skiltingen og krysse E 18 på gangbro før veien munner ut øverst i Lierbakkene ved Nordre Brastad. Her tar du til venstre på gangveien langs Utsikten og Bråtan til du krysser den gamle Drammensveien like før du kommer til Damtjern (194 moh.). Her kan du unne deg noen minutter ved raste- og bålplassen ved demningen. Du kan eventuelt også prøve fiskelykken, for det finnes både abbor og karpefisk i dette vannet.

Gangveien videre runder vannet langs øst- og nordsiden, men du kan se over mot de bratte fjellveggene på vestsiden, som er populære blant klatrere på Østlandet. Etter å ha krysset E 18 på gangbroen, fortsetter du på gang- og sykkelveien langs Kirkelinna til du ser et blått skilt som viser veien ned til Paradisbakkene.

Paradisbakkene er en del av Norges første kongevei som ble anlagt etter befaling av kong Christian IV mellom sølvgruvene i Kongsberg til Kristiania. Veien ble påbegynt i 1624, men sto først ferdig i 1665 som kjørevei med en bredde på minimum 8 alen, noe som tilsvarer drøyt 4 meter. Det var imidlertid først nesten 200 år senere, at den kjente franske forfatteren Jules Verne i 1861 humpet utfor denne bakken under sitt norgesbesøk. I sin roman Loddseddelen, der handlingen foregår i Norge, skriver han om reisen mellom Kristiania og Drammen at «ferden gikk utover en vei langs rekker av rognetrær med sin korallrøde frukt, og jeg kom inn i en tett furuskog som omkranser Paradisdalen, en fantastisk forsenkning i landskapet med åser bakenfor hverandre helt ut mot horisonten i det fjerne. Så dukker det hundrevis av bakker opp, de fleste av dem med et hus eller en gård på toppene.»

Når du passerer Lier bygdetun (bildet), kan du kikke inn gjennom vinduene på en gammel skolebygning og beundre hageanlegget før du fortsetter ned til utgangspunktet.

Skrevet av Kjell Buene.

Turstart:
Fossveien, Lier

Lengde:
6 km

Høydeforskjell:
150 m

Ta med/ha på:
Godt skotøy (m/brodder) og tøy tilpasset vær og føre
Sekk med litt mat og drikke