Arkivert artikkel!

Artikkelen er ikke lenger aktiv og innholdet kan derfor være utdatert.

På gode skogsbilveier i Finnemarka

Nykjua.
Nykjua. Foto: Ruth Melby/Kjell Buene

Det er senhøstes og asfaltveiene kan være farlig glatte på morgenen. Derfor går denne ukas turtips på gode og bilfrie skogsbilveier i Finnemarka.

Til utgangspunktet, som er Trolldalen i Sylling, kan du ta sykkelen på buss nr. 63 Sylling, men det enkleste er naturligvis å ta med sykkelen på henger eller sykkelstativ på bilen og parkere på den gratis parkeringsplassen i Rustanveien (190 moh.) ved Vestsideveien i Lier. Oppstigningen gjøres unna den første delen av turen opp til vannskillet før Nordre Sneisa (458 moh.). Siden er det for det meste slakt og greit utfor.

Skogsbilveien følger Hauerntraseen over brua over Solbergelva. Slak stigning til å begynne med opp til Kårefossen, der du skimter Grytefoss elektrisitetsverk. Videre opp lia på vestsiden av Dammyrdammen. Fortsett rett fram i krysset ved brua like ovenfor Ulafoss i elva som nå har skiftet navn til Nykjua. Etter å ha passert tjernet Kringlehol like etterpå, er det best å trille sykkelen opp den siste bratte kneika over vannskillet. I veikrysset like etter veibommen tar du til høyre. Etter ca. 500 m deler veien seg igjen. Fortsetter du rett fram, kommer du forbi Lille og Store Nykjua fram til veien ender ved Åsvannene (490 moh.). Mitt forslag er at du heller tar til høyre her og sykler 1 km forbi Hvalspytten inn til hytta ved Lille Nykjua. Her er det fint å raste med bord og benker og utsikt over vannet (se bildet). Bautaen nedenfor hytta er reist for å minnes de norske motstandsmennene som mistet livet her helt i sluttfasen av den andre verdenskrigen. Drar du et par hundre meter videre innover, kan du også beundre fossen ved demningen av vannet.

Etter rasten sykler du tilbake til Hvalspytten og fortsetter sørover på god skogsbilvei på høyre side av de tre vannene Nordre, Lille og Søndre Sneisene før det bære utfor langs Sneisebekken forbi Kluftetangene til Saga (344 moh.). Like etter den rødmalte stua tar du til venstre over Svenskehaugane ned til Rotfossen i elva, som nå har skiftet navn til Rotua. Du passerer den idyllisk beliggende Vesleløkka og kommer inn på «hovedveien» fra Drammens viktigste drikkevannsreservoar, Glitre. Deretter følger et relativt flatt parti i lia på nordsida av elva Glitra før det bærer kraftig utfor fra Veslebråtan (252 moh.) de siste halvannen kilometerne ned til Vestsideveien ved Justad (138 moh.).

Skal du tilbake til utgangspunktet i Trolldalen, må du ta til venstre her og i neste veikryss ved Delekant. Skal du derimot på sykkel i retning Drammen, tar du ned til høyre og så til venstre på gang- og sykkelveien etter brua over Glitra, og fortsetter på den bilfrie traseen til den nedlagte Lierbanen (skilt) til Lierbyen.

Skrevet av Kjell Buene.

310 m

Ta med:
Lappesaker til sykkel
En sekk med matpakke,  drikke og ekstra tøy