Om Trestikle til Vardåsen

Speiderodden.
Speiderodden. Foto: Ruth Melby/Kjell Buene

Ny flott turvei inn i Røysjømarka fra Kniveåsen.

Fra boligområdet øverst i Kniveåsen har Drammen kommune laget en ny flott turvei inn til Røysjømarka, som foreløpig ikke er tegnet inn på noe turkart og heller ikke skiltet. Ta bybuss nr. 4 merket Kniveåsen, men gå av bussen på den nest siste holdeplassen ved Kniveåsen barnehage. Herfra går du opp turveien bak det store skiltet med kart over området og tar til venstre etter 200 m opp den bratte bakken over Kniveåsen før det bærer nedover på den andre siden. Med bil kjører du Kniveveien til veikrysset ved nr. 66, hvor du tar til venstre langs Kniveåsen terrasse til parkeringsplassen ved veis ende i Gårdbudalen.

Begge turveiene møtes ved jordene til gården Øvre Knive (115 moh.). Gå rett frem i krysset og fortsett videre slakt oppover på turveien som går nederst i lia øst for gårdene på Lerpe. Etter noen kneiker ned og opp havner du ved Røysjømarkas venners nyrestaurerte hytte, Knutestulen, med bord og benker hvor du kan ta deg en liten pust i bakken før du går videre.

Følg stien til venstre videre opp til vannskillet der stien deler seg på ny. Her tar du også til venstre og følger denne stien ned i dalsøkket og opp igjen på den andre siden til du havner på de gjengrodde setervollene til Eikestulen, som en gang var setra til Eik- gårdene i Skoger.
Fra Eikstulen fortsetter du 1 km til høyre ned til stien ender på Speiderodden ved Trestiklevannet (249 moh.). Her er det ryddet bålplass ved siden av en stor stokk til å sitte på (se bildet).
Siden Trestiklevannet ikke er en del av Røysjøvassdraget, er det tillatt både å slå opp telt og bade her dersom det frister. Vannet har forresten en navnebror (eller søster) helt sør i Røysjømarka. Navnet kommer av at begge disse vannene har tre markante viker.

Fra Speiderodden går du tilbake opp den stien du kom ned og fortsetter et kort stykke forbi Eikestulen til et stikryss, hvor en mindre sti med løypebånd fører deg til høyre opp mot toppen av Vardåsen. Like før du kommer til toppen passerer du en annen av hyttene til Røysjømarkas venner hvor det er en tilrettelagt raste- og bålplass.
På det høyeste punktet på Vardåsen (349 moh.) litt lenger framme kan du skrive en hilsen i turboka som ligger i en grønn postkasse og lese av temperaturen på det opphengte termometeret. Skogen er riktignok glissen her oppe, men den beste utsikten mot Drammen og Lier må du vente med til du kommer et stykke ned i lia øverst i et stort hogstfelt på vei ned fra Vardåsen. Snart er du inne på en større sti som fører deg ned til turveien ved jordene på Øvre Knive tilbake til utgangspunktet på Kniveåsen.

Skrevet av Kjell Buene.

Turstart:
Øverst i Kniveåsen.

Lengde:
10 km

Høydeforskjell:
234 m

Ta med/ha på:
Gode sko og tøy etter vær
Sekk med litt mat og drikke