Herstadhei og Hyggen

Foto: Ruth Melby/Kjell Buene

To alternativer ut fra Hyggentorget, en lengre til det nest høyeste fjellplatå i gamle Røyken kommune med fin utsikt samt en kortere langs sjøen.

Til og fra Hyggen er det god bussforbindelse på hverdagene, men på lørdager og søndager er privatbil det eneste alternativet, dersom du ikke setter deg på sykkelen de 13 km fra og til Drammen. Begge disse flotte fotturene starter og ender på den offentlige gratis parkeringsplassen ved Hyggentorget, som ligger på nedsiden av Grimsrudveien 4,6 km fra rundkjøringen på E134 i Lahell.

Den lengste turen går fra andre siden av Grimsrudveien opp Bakkekroken forbi Hyggen skole. Like etter at asfalten tar slutt, ser du det første skiltet som viser vei mot Herstadhei. Løypa er blåmerket opp den bratte lia langs nordsiden av gården Dammen. Blåmerkingen slutter ved Dammen, men stien fortsetter i terrenget som nå nærmest blir småkupert fram til du kommer inn på en skogsbilvei. Her følger du skiltene mot «Herstadhei 2,7» og «Herstadhei 2,5» på baksiden av et tre i neste kryss. Like ovenfor kommer du inn på skiløypa fra Katrineåsen i Røyken der det står «Herstadhei 2,5». Fra dette krysset følger du stien, som først går litt oppover og deretter over Langmyrene og Breimosen fram til hytta på Herstadhei. Takket være iherdig dugnadsinnsats er stien her i dag stort sett tørr og fin.

Hytta på Herstadhei eies av en hytteforening som ble stiftet så langt tilbake som i 1947, og den første delen av hytta kom under tak i 1952. Her befinner vi oss på Røyken kommunes (gamle, komm.) nest høyeste fjellplatå på 343 moh. Det er bygget en liten utsiktsterrasse i den ene enden av bygget med utsikt over hele Oslofjorden på den ene siden og Drammensfjorden mot Svelvik på den andre siden. Som du ser på bildet er det bålplass med bord og benker på siden av hytta. Om hytta er åpen med salg av vafler og drikke, kan du sjekke på forhånd på nettstedet «herstadhei.no».

Tilbake til Hyggen må du først gå 300 m samme vei som du kom til stikrysset. Her foreslår jeg at du tar den litt kortere ruta til venstre ned Fuglemyrdalen (skilt «Hyggen») og så til høyre langs skogsbilveien som du kommer til etter en snau km. Fortsett langs skogsbilveien til krysset med skiltet «Hyggen» og fortsett langs den samme stien som du kom tilbake til Hyggen.

Dersom du foretrekker en betydelig kortere og mer barnevennlig tur, kan du gå i stikk motsatt retning fra Hyggentorget forbi Slettevold sag over Helgåsen og ned til Fagervika. Stien ble høytidelig åpnet av ordføreren i Røyken høsten 2002 etter at hele sommeren hadde gått med til å bygge den 67 m lange gangbroen rundt den tidligere uframkommelige fjellveggen fra båthavna. På toppen av Helgåsen er det satt opp en benk ved utsiktspunktet, og i Fagervika ender stien ved en skjermet liten badestrand.

Skrevet av Kjell Buene.

Turstart:
P-plass ved Hyggentorget

Lengde:
8,5 km eller 3,2 km

Høydeforskjell:
342 eller 55 m

Ta med/ha på:
Gode sko og tøy etter vær
Sekk med litt mat og drikke