Solbergfossen i Sylling

Solbergfossen i Sylling Foto: Ruth Melby/Kjell Buene

Opplev Syllings mektige fossefall.

Slett ikke alle er klar over at det finnes to elver som heter Solbergelva i nærheten av Drammen. Dette turtipset er en rundtur langs begge sider av Solbergelva i Sylling i Lier. Med offentlig kommunikasjon kan du ta buss 63 merket Sylling fra Lierbyen til stoppestedet Trolldalen og starte turen derfra. Med bil kjører du Vestsideveien fra Lierbyen om Egge til krysset på Delekant, hvor du tar til høyre Delekantbakken ned til parkeringsplassen like før brua over Solbergelva på Tronstad.

Dersom du starter turen fra Tronstad må du gå 1 km tilbake opp Delekantbakken til en bred sti tar til høyre i et mellomrom på autovernet. Du følger den sparsomt rødmerkete stien ca. 300 meter før du tar en litt mer kronglete sti til høyre ned bunnen av Solbergfossen som både lar seg se og høre. Fossen er mest imponerende i vårløsningen (se bildet), men senere på året når vannføringen er mindre kan det kanskje friste med et forfriskende bad i Svartkulp (se skilt) i bunnen av fossen.

Videre går du tilbake til hovedstien og fortsetter ca. 1 km oppover til Solbergdammen der det er tilrettelagt for en passende rast ved vannet. Etter rasten fortsetter du opp på hovedveien, krysser Solbergelva på bro og tar til høyre på grusveien ved busstoppestedet Trolldalen. Veien i lia langs østsiden av elva går snart over til å bli en sti som du fortsetter nedover forbi Damli til den ender i Sliperiveien som går forbi de gamle mursteinsbygningene til Tronstad bruk.

Tronstad bruk er en nedlagt tremassefabrikk som ble anlagt i 1904. Det var i sin tid Syllings viktigste arbeidsplass og hovedårsaken til at den smalsporete Lierbanen ble åpnet 12. juli 1904. Den var 20,6 km lang og gikk mellom Lier stasjon og Svangstrand ved Tyrifjorden, hvor den fram til 1926 korresponderte med en dampbåt på Tyrifjorden videre til Sundvollen og Svendsrud. Person- og godstransporten ble innstilt 23 januar 1932, men banen fortsatte som bruksbane for Tronstad bruk helt fram til 31. desember 1937. Parkeringsplassen ligger like etter at du har gått over broen over Solbergelva.

Skrevet av Kjell Buene.

130 m

Ta med/ha på:
Gode sko
Sekk med litt mat og drikke