Hellashytta og Risdalstårnet

En grei tur i Strømsåsen med mange fine rasteplasser og noen motbakker, men like mange bakker utfor. Og god utsikt på fine dager.

Det er mange veier som fører om Risdalstårnet, men det enkleste er å bruke bussholdeplassen på Fjell som utgangspunkt. Dette er endestasjonen for buss linje 3 som kjører minst hver halvtime alle ukedager. Har du bil, kan du benytte den store parkeringsplassen øverst i Trollstien på Galterud.

Fra bussholdeplassen går du rett opp grusveien gjennom veibommen på baksiden av Galterudbadet og Galterud ungdomsskole. Etter 500 m passerer du parkeringsplassen i Trollstien og tar til venstre veien som går i store slyng 2 km opp til Skolterudsletta og Hellashytta (se skilter).

Den første Hellashytta ble bygget i 1947, men ble modernisert og utvidet i 1975. Hytta eies og drives av idrettsforeningen Hellas, som ble stiftet i 1917 og har friidrett og orientering som sine spesialiteter. Her er bord og benker og hytta er åpen for servering på søndager (se lille bildet), men jeg foreslår at du utsetter dagens rast til du eventuelt passerer hytta på hjemturen.

Fra Hellashytta går du over bekken og fortsetter ca. 200 m til du tar stien til venstre ved skiltet som peker i retning Risdalsåsen. Etter 600 m passerer du Risdalsbu som er speiderhytta til Nedre Buskerud krets. Her kan du sette deg noen minutter på verandaen og nyte utsikten mot Sande i Vestfold. Deretter fører stien ned til en brønn i dalsøkket nedenfor, før det bærer bratt oppover til platået rundt toppen av Risdalsåsen (332 moh.). Her er det satt opp flere plakater med informasjon om planter og fuglelivet i området.

Risdalstårnet ble høytidelig innviet 31. mai 2008 med ordføreren og 150 andre til stede. Det er 54 trappetrinn opp til plattformen, der du i klarvær har utsikt til 5 fylker og med kikkert til ytterligere 2. Det er montert sikteplater der det er avmerket hvor de 106 toppene befinner seg. Siden Drammen er en multikulturell og multireligiøs by, er også retningen til Mekka, Amritsar (sikhenes hellige by i India), Jerusalem og Nidaros avmerket. Ved foten av tårnet er det bord og benker og fint å raste.

Videre fra toppen fortsetter du nordover langs høyderyggen før det bærer ned til veien mellom Hellashytta og Kølabånn. Har du parkert på Galterud, må du ta til høyre her til Hellashytta og videre ned veien som du kom. Er du uavhengig av bil, kan du fortsette til venstre til krysset i Kølabånn. Her kan du igjen velge mellom å gå til venstre til Konnerud eller til høyre via Blektjern, Drafnkollen og Austad til Strømsø torg. Strekningen fra Risdalstårnet om Blektjern ned til Strømsø torg er 5 km.

Skrevet av Kjell Buene.

Turstart:
Mange muligheter, men her starter vi på Fjell i Drammen.

Lengde:
8 km t/r

Høydeforskjell:
250 m

Ta med/ha på:
Gode sko
Sekk med litt mat og drikke