Historisk sykkeltur på Mjøndalsskauen

Fisketretjerna.
Fisketretjerna. Foto: Ruth Melby/Kjell Buene

En fin rundtur på sykkel forbi mange steder med historie, men med mye høydeforskjeller som gjør turen litt krevende.

Dette er ingen rundtur for nybegynnere, for det er store høydeforskjeller i den sørlige delen av Mjøndalsskauen. På stien opp Blygravdalen må du trille sykkelen halvannen km i til dels bratt terreng.
Turen tar ca. 5 timer, og utgangspunktet er Andorsrud på Konnerud. Buss 22 tar med et begrenset antall sykler til endeholdeplassen. Etter å ha passert parkeringsplassen og veibommen på Andorsrud, tar asfalten slutt i 22 km. Like etter brua over elva Bremsa går en sidevei til venstre som du ikke skal ta. Heller ikke neste sideveien ved bekken skal du ta, men 100 meter etter denne tar du sidevei nr. 3 opp den bratte lia til venstre. Etter 2 km fra dette krysset og 100 meter høyere over havet kommer du til et nytt kryss, der du skal krysse Trytetjernbekken til høyre inn til setervollen på Rønnehue.

Etter Rønnehue ser du hvordan steinene langs veien er røde og grønne pga. kobber- og jernmalmen i området. Veien forbi det gamle selveierbruket Plassane er ganske dårlig før den blir betydelig bedre like før du kommer til Skulkerud. Her var det omgangsskole fram til 1880- årene. Nå bærer det utfor på god grusvei. Ta til høyre i det første veikrysset ned til bommen ved Nyseterbekken, og fortsett slakt oppover til du passerer Nysetra etter 1,5 km.
Fra Nysetra gjennom hårnålsvingen forbi Lorthøltjern og «hovedveien» til den ender like nord for Langtjern (392 moh.). Like etter lunneplassen dreier veien mot venstre, men du fortsetter rett fram stien opp den bratte lia. Etter 300 meter når du vannskillet, og det bærer bratt ned til Blygruvebekken som du skal følge opp forbi den vannfylte nedlagte blygruva. Fortsett videre noen hundre meter langs bekken og kryss den noe råtne trebrua. På den andre siden er det to stier å velge mellom, men begge fører opp til skogsbilveien ved det nederste av Fisketretjerna (470 moh.) der det er på tide å ta dagens rast på odden like etter rundkjøringen (se bildet).

Etter en velfortjent rast fortsetter veien opp langs Brynsetertjern til Brennerpasset mellom Slettåsen og Sirikirke på 560 moh. før det bærer bratt ned til veikrysset i Krambudalen, der du tar til høyre. Etter 1,5 km passerer du Dammyrplassen, der budeia Anne Tørjevollen i 1875 kunne berette at ”det var utrygt å være her på grunn av tusser og skrømt”. Snart bærer det utfor, og du møter igjen asfalten ved Hagatjern. Vil du tilbake til utgangspunktet ved Andorsrud, må du ta til høyre over Eikerdelet til Konnerud og Jarlsbergveien ned til Svingen. Korteste vei til Drammen, er imidlertid å ta til venstre ned via Mjøndalen.

Skrevet av Kjell Buene.

415 m

Ta med:
Lappesaker til sykkel
En sekk med matpakke og drikke og evt ekstra tøy