Skogshorn i Hemsedal

Straks begynner skolenes høstferie. Det kan være den siste sjansen til å oppleve fjellet før den første snøen kommer. Derfor anbefales en tur til Skogshorn, som er Hemsedals mest kjente og oftest besøkte fjell.

Skogshorn er Hemsedals mest kjente og oftest besøkte fjell. Etter hvert ble imidlertid stien opp til toppen så slitt at man i 2014 tilkalte hjelp fra Nepal. En gruppe sherpaer har gjort en kjempejobb med å legge trapper og anlegge rasteplasser langs den 5 km lange oppstigningen.

Fra Gol kjører du 24 km langs riksvei 52 til krysset ved Grøthe, og tar til høyre mot Lykkja både her og i neste kryss. 11,8 km fra Grøthe parkerer du på den store parkeringsplassen på høyre side av veien og betaler p-avgift med Vipps.

Veien opp til Skogshorn starter på bro over Hynda opp til et gammelt grustak, der du kan lese hele historien om sherpaenes arbeid som ventes avsluttet i år. Trappene på den nye sien starter med en gang fra grustaket opp til den første rasteplassen.
En drøy kilometer høyere opp deler stien seg, og du følger skiltet som viser at du har 3,5 km igjen til toppen av Skogshorn. Nå svinger stien vestover langs Skarvannsåni (bildet) helt til du kommer til en ny flott rasteplass, hvor du kan samle krefter til den store styrkeprøven de siste 500 høydemetrene opp til Skogshorn. Dette er den bratteste delen av turen før stien flater noe ut før du når toppen. Etter å ha sett deg mett på den mildt sagt formidable panoramautsikten fra den 1728 m høye toppen, er det bare å legge i vei tilbake ned den samme veien som du kom.

Dersom du på vei opp synes du har fått nok klatring når du kommer til den siste rasteplassen, kan du gå 200 m tilbake og gå videre langs den umerkete, men tydelige stien som går nordover fra stikrysset som er markert med en stokk med et falmet blått merke på toppen. Denne stien fortsetter innover i lia langs sørsiden av det store Hundsemvannet forbi Kvannegrøstøylen etter 2,5 km og videre ned til stikrysset på Lægeret (1103 moh.). Her tar du til høyre stien som krysser dalbunnen og fortsetter langs motsatt side av Hundsemvannet helt til utløpet ved Hundsem og videre ned til parkeringsplassen ved Lykkjavegen.
Hele denne rundturen, som er inntegnet på et detaljert kart som du finner på parkeringsplassen, er 16 km og høydeforskjellen er bare ca. 300 m. I stedet for å gå hele runden, har du jo muligheten for å snu og gå samme vei tilbake etter en rast på Kvannegrøstøylen, eller du kan bruke dagen på å plukke multer som finnes i så rikelige mengder på myrene på begge sider av Hundsemvannet at det garantert er nok til alle som måtte ønske å fylle fryseren med godsaker til desserten på julaften.

Skrevet av Kjell Buene.

Turstart:
Stor betalings p-plass langs Lykkjaveien, mellom Hemsedal og Vaset.

Lengde:
10 km t/r

Høydeforskjell:
823 m

Ta med:
Gode sko
Kikkert
Sekk med nok mat og drikke