Merenmarka rundt

Dambekk.
Dambekk. Foto: Ruth Melby/Kjell Buene

Rundtur på gode skogsbilveier og lettgåtte gamle drifteveier i Merenmarka ut fra Sjåstad.

Utgangspunktet er parkeringsplassen ved Sjåstad kirke og endepunktet er Øksevoll ved Vestsideveien 1,8 km sør for utgangspunktet. Buss nr. 63 merket Sylling kjører alle dager fra Lierbyen i korrespondanse med bussene fra Drammen.

Fra parkeringsplassen nedenfor Sjåstad kirke (120 moh.) går du Finnemarksveien (uskiltet) opp til Sjåstad gård. Her svinger veien brått mot venstre, og du fortsetter ganske bratt oppover til 3,5 km til veikrysset der du på ny tar til venstre 1 km til Kvistås (se skilt). Like før grinda ved veis ende tar du til venstre på drifteveien langs jordene mens du nyter utsikten over de enorme skogene som en gang tilhørte skogeier Børresen.

I 1911 gikk skogsarbeiderne hans ut i streik, og Ole Sørli, som var født her på småbruket Kvistås i 1875, ble streikeleder. Hele sitt liv arbeidet han i skogen. Ole var hjemmefra ukevis i strekk, mens kona tok seg av 7 unger, dyr og gårdsdrift. For de fleste var livet på den tida et evig slit for å få endene til å møtes. Ole hadde ord på seg for ikke å være lettskremt. Det kom nok godt med, for noen streikekasse hadde de ikke. Streikelederen, arbeidskameratene hans og familiene deres gikk med andre ord usikre tider i møte. Etter tre uker måtte Børresen imidlertid gå med på skogsarbeidernes krav.

Etter 300 m deler drifteveien seg, og du tar til venstre. Følg veien langs sauegjerdet, men fortsett rett fram når «hovedveien» tar til høyre – opp til en privat hytte. Nå blir drifteveien til en god og tydelig sti som fortsetter slakt oppover åsen Overskylla til du når stiens høyeste punkt på 448 moh. Like før dette vannskillet passerer du noen store steiner i grønnsværet hvor det er fint å raste. Ønsker du mer komfort, kan du i stedet fortsette en drøy km videre nedover stien. Den blir etter hvert til en traktorvei (rett fram i alle kryss) og ender ved en rasteplass med gapahuk, bålpanne og bord og benker.

Etter en velfortjent rast fortsetter du nedover veien forbi det idylliske tjernet Dambekk (se bildet). 200 m etter at du har passert skiltet ved inngangen til Dambekk, går du til venstre langs en koselig og gressbevokst skogsvei de siste kilometerne ned til bussholdeplassen ved Øksnevoll. Har du parkert bilen ved Sjåstad kirke, får du 1,8 km ekstra å gå langs Vestsideveien.