Nordbykollen opp eller rundt

Utsikt fra Nordbykollen
Utsikt fra Nordbykollen Foto: Anne Gallefos Wollertsen

Rundt eller over denne fine toppen litt sør for Drammen sentrum, valget er fritt.

Lar du deg skremme til å holde deg inne på grunn av kuldegradene eller litt ruskete være?
Husk at det er på dager med litt vær at du virkelig kjenner at du lever, og du anger sjeldent på en tur du har gått.

Når kroppen er i bevegelse og kjennes god og varm tross kaldt vær, da er det godt å være ute. Man trenger ikke gå så lang tur for å få den opplevelsen, og ikke minst er det en egen tilfredshet å komme inn igjen etter en slik tur. Riktig kledd i ull og allværsbekledning har en det behagelig selv i ruske vær.

Rett ovenfor Tangen kirke i Drammen, stikker det opp en topp for seg selv, de fleste legger merke til den på grunn av TV masten. Dette er Nordbykollen og den kan man gå både over og rundt.
Velg løype etter humøret, formen og været.

Turen stater øverst i St Hans Haugens Borettslag, ved ballsletta ”Ulvekula”. Følg den brede turveien opp bak blokkene til du kommer til et kryss. Lysløypa går rundt hele kollen så høyre eller venstre er valgfritt. Jeg velger å gå til venstre. Er det toppen som er målet går det av en sti til høyre etter ca 1 km. Den er ikke merket, men i stikryss skal du holde til venstre. Det er ikke mulig å gå seg bort, for før eller senere kommer du tilbake på lysløypa. Det er en trivelig sti å gå og flott å komme på toppen der Tv masten står. Følger du stien videre kommer du forbi grunnmuren til den nedbrente speiderhytta. Hytta lå helt på kanten med flott utsikt utover fjorden. Du kommer ut igjen på lysløypa og tar til høyre.

Turen rundt går på en god, tørr og bred turvei. Også egnet for barnevogner. Så har det regnet mye eller har kommet litt snø så det er glatt å gå stien er dette et fint alternativ. Flere steder langs lysløypa er det åpninger i skogen som sørger for fin utsikt utover fjorden, over til Fjell, oppover mot Eiker og innover Lierdalen. Men turen er fin også i tåke. God tur!

​​​​​​​Litt historisk info:
Grunnmuren etter den nedbrente speiderhytta ligger helt på kanten av en bratt skråning. Så bratt er det her at det før lå en hoppbakke ut til venstre for hytta. Bakken åpnet i begynnelse nav 20-årene og de beste hopperne strakte seg helt til 50 m. På grunn av en brønn på sletta ble bakken raskt døpt til ”Brønner`n”. I dag er det vanskelig å finne rester igjen etter bakken.
Kilde: Turbok Drammen.

​​​​​​​Turtips opprinnelig skrevet av Anne G. Wollertsen

Hvor:
Ved St Hansberget borettslag, følg skilt til Pettersløkka. I enden her er det noen parkeringsplasser. Da har du ”ulvekula” bane rett foran deg.
Vis hensyn når du parkerer.

For hvem:
Dette er en lettgått, kort og fin tur som passer for alle aldre.
Turen er ca 4 km.
Velger du turen rundt er det en fin grusvei.
Ta du turen over toppen krever det bedre skotøy, for her er det delevis glatt om fjellet er vått.
Veldig egnet når man har lyst på en luftetur, både dag kveld.