Rundtur fra Fjellskard i Sande

Bjørgeseter på Vestskauen, Sande i Vestfold
Bjørgeseter på Vestskauen, Sande i Vestfold Foto: Bernt Aridl Torstrup

Rundtur fra Fjellskard i Sande via setermiljø og utkikkstårn.

I dag vil jeg anbefale en rundtur fra Fjellskard i Sande.
Bjørgeseter er et av de flotteste setermiljøene i området, og på Ryggetang-Slettås er det for få år siden satt opp et utsiktstårn. Totalt er turen på drøye mila.
Kartet over Drammen dekker akkurat turen, og dette kartet får dere kjøpt i Turbutikken til Turistforeningen i Nedre Storgate.

Kjør vestover på Gamle Sørlandske mot Sande og ta av like etter dere passerer Cirkle K på Heimdal, følg til venstre opp til Gallebergveien og ta til høyre når dere møter denne.
Første vei til venstre er Fjellskardveien. Denne veien er bomvei, kroner 50,- kan betales med Vipps. Følg veien til dere er på veiens høyeste punkt. Her er det parkeringsmulighet.

Blåmerket sti mot Bjørgeseter starter her. Ikke lenge etter start fører en trapp oss opp på åskammen.  Stien er tidvis litt vanskelig å se da den går på svaberg, men følger åskammen på Bjørge-Slettås. Det er god utsikt over Sandedalen flere steder underveis mot Bjørgeseter.

På Bjørgeseter anbefaler jeg en liten hvil før turen går videre, det står et skilt litt oppe i siden (på vest siden av tunet) som viser stien mot Ryggetang-Slettås. Stien er merket med rød-rosa merker og går oppover lia. Turen fra Bjørgeseter til toppen på Ryggetang-Slettås tar rundt en halvtime, og på toppen, 530 meter over havet, finner vi et utsiktstårn. Fra toppen er det god utsikt over Konnerud og innover mot Oslo om været er med oss. Under tårnet er det tilrettelagt med sittebenker og sitteunderlag, så dette er et flott sted for hovedrasten.

Følg stien videre, denne fører oss tilbake til utgangspunktet. Stien er fortsatt rød rosa merket.
I begynnelsen går vi på fine furumoer. Stien fører oss nedover og vi passerer skiløypa til Sande Sportsklubb. Etter dette bør vi være obs, nå møter vi snart en giraff-skulptur som er plassert fint ute i skogen. Like etter den kommer vi ned til Kopstadseter, hvor det er traktor og skogsbilvei tilbake til utgangspunktet.

Turtipset og fotos av Bernt Arild Torstrup.

Fakta/tips til turen

Utfartsted:
Fjellskard i Sande.
Blåmerket sti mot Bjørgseter.

Kart:
Drammensmarka,
1: 50 000

Ta med:
Kikkert
Sekk med niste og drikke
Klær og sko etter vær

Annen info:
Turens lengde tur/retur er totalt ca 10 km.