Fosskollen i Lier

Rett over E18 i Lier finnes en topp man fint rekker å bestige på en hverdag. Du synes kanskje ikke det høres så forlokkende ut å ta turen over E18? Ikke lure deg lure, dette er en fin tur i trivelig skog med flott utsiktspunkt og på historisk grunn.

De som liker å starte turen med en knallhard oppvarming kan starte med å gå opp Paradisbekken. For de som liker en litt mykere start på turen anbefaler jeg å parkere på Lier Bygdetun. Herfra går du et lite stykke tilbake langs veien, forbi et flott gammelt eiketre, og følger skilt og blåmerking på stien opp til venstre. Her starter lysløypa og løypa følger en bekk oppover til undergangen under E 18. Undergangen er ganske lang og mørk, så gå forsiktig.

Når du dukker ut av undergangen kan du følge lysløypa til høyre eller venstre. Løypa går en runde så det spiller ikke så stor rolle hvilken retning du tar, men blåmerkingen følger løypa til høyre så det velger jeg også. Etter ca 500 meter er det skiltet til Fosskollen inn til høyre, dette er en avstikker fra lysløypa, men den er absolutt nødvendig for det er her du kommer til selve toppen av Fosskollen. Nå følger du en fin skogssti i en åpen og trivelig blandingsskog. På veien passerer du informasjonsskiltet om den gamle bygdeborgen som lå her, og som du ennå kan se restene etter.

På toppen av Fosskolen vier hele nedre Lier og Drammensfjorden seg ut for dine føtter. Med den utsikten og sentrale beliggenheten er det ikke rart at dette var en bygdeborg hvor folk søkte tilflukt i urolige tider. Når du står her har du E18 tunellen rett under føttene dine, så du er altså over E18.

Etter å ha vært ute på Utsiktspunktet går du tilbake til lysløypa og til høyre. Etter noen meter går det av en sti ned til Damtjern (blåmerka), men jeg velger å følge hele lysløypa rundt Damåsen og kommer da tilbake til undergangen og så ned til Bygdetunet igjen. På Lier Bygdetun tar ivrige illsjeler vare på mange gamle sorter av frukttrær i tilegg til bygninger fra Lier, så stikk gjerne innom en tur å se på det.

Husk at man også kan starte turen på parkeringen ved Damtjern. Da blir turen veldig fin for barnefamilier!

God tur!

Litt historisk info:
Bygdeborgen
Under folkevandringstiden (ca 600 e. kr) var det en liten bygd nederst i Lierdalen med 10-15 gårder. Det var mye folk på vandring og de dro sjelden fredelig frem. For å forsvare seg bygget den vesle bygda en borg på den plassen der naturen også kunne hjelpe dem med beskyttelse. Fosskollen var godt egnet med bratte skrenter på 3 sider, bare fra nordøst kunne de bli angrepet og her bygget de en mur, som man kan se restene etter i dag. Når man skimtet fiendtlige skip på fjorden tok bøndene med seg det de klarte av budskap, mat, klær, våpen og annet og rømte opp til borgen. Her ble de til fiendene hadde seilt videre.

Paradisbakkene
Starter fra Fossveien ca 150 meter fra Lier e-verk og går bratt opp mot Tranby. Dette er landets første kjøreveianlegg og kalles også Gamle Kongevei. Veien ble anlagt i 1620- årene som ferdselsåre mellom Christiania og Kongsberg, der kongens sølv gruver lå.

Fotball banene
Har du sansen for nyere tids kulturminner tar du av sti til høyre umiddelbart etter at du er tilbake ved lysløypa etter å ha vært på kollen. Da kommer du til en gammel fotballbane, som naturen er godt i gang med å ta  tilbake, men som under annen verdenskrig ble benyttet til illegal idrettsaktivitet. Ellers har den blant annet blitt brukt av Lier asylet i sin tid.

Fakta/tips til turen

Utfartsted:
P-plass ved Damtjern, eller p-plass på Lier bygdetun.

Kart:
Finnemarka 1: 50 000.

Ta med:
Niste, drikke, sitteunderlag i en liten tursekk.
Kikkert.

Annet:
Mye historisk grunn i området