Kyststien fra Smørstein til Holmestrand

Foto: Thea Hajum Utvik

Den nedlagte jernbanelinja mellom Sande og Holmestrand har blitt et flott turmål, den er godt skiltet og man kan gå den hele året.  

Den nedlagte jernbanelinja er en gruslagt vei på 5,2 kilometer med flotte benker hvor det er mulig å ta en rast, lekestativ og gapahuk. Legg turen hit, nyt utsikten over fjorden og ta en kaffestopp på Lille Holmestrand cafè.

Det er mange måter å komme seg til målet, du kan ta toget til Holmestrand og gå kyststien mot Sande til Smørstein/Bogen. Her kan du enten snu og gå tilbake, gå videre til Skjervika, bli hentet av noen eller følge stien videre over fjellet og tilbake til Holmestrand eller til Sande. Om du velger dette blir det en noe mer krevende tur. Fra den nye togstasjonen er det heis opp til fjellet, denne er laget for at de som bor der skal kunne ta heisen ned til toget istedenfor å kjøre med bil. Denne heisen er åpen for alle og åpent store deler av døgnet.

Om du kommer med bil kan du parkere ved Bogen/Smørstein og gå til Holmestrand langs kyststien. Her kan du nyte Holmestrand sentrum eller snu og gå tilbake til parkeringen. Terrenget er flatt og man går på grus. Nå på vinteren måkes det hvis det skulle komme snø.

Det er naturlig nok mye historie langs den gamle jernbanelinja. Det var fra gammelt av mange stasjoner mellom Sande og Holmestrand for at varer skulle kunne fraktes enkelt. Hver stasjonsmester la sin ære i å holde spor og stasjon i perfekt stand.
Gamle NSB var eier av området og hadde også flere hus og sommerhytter langs strekningen. Dette var sommerboliger for ansatte i NSB og vi har hørt flere historier fra folk som bodde i Drammen sentrum og tok toget til en av stasjonen langs strekningen og har tilbrakt mang en sommer på hyttene langs fjorden. En av hyttene er en gammel jernbanevogn som ble løftet av sporet og plassert for å brukes som hytte. Denne er fortsatt i bruk og innredet som en jernbanevogn med kupeer og et lite kjøkken. Om du går langs stien så ser du den sjarmerende blå togvognen langs løypa.

Ved Tvillingbru er det laget en flott rasteplass med lekeapparater, benker, bålplass, brygge og gapahuk. Dette er et flott turmål for barn og et fint sted å overnatte i gapahuken eller i hengekøyer.
Spesielt spennende er det å gå igjennom den 250 meter lange tunellen. Den er nå opplyst hele året så det er fint å gå igjennom.

Om du ønsker en lengre tur, kanskje på sykkel, så er det flott å sykle turen og videre til Horten, Tønsberg og Sandefjord. Fine turstier hele veien og mulighet for å ta med sykkelen på toget tilbake til startsted Holmestrand, Sande eller Drammen.

Legg gjerne helgens tur til Kyststien og inviter med til familietur.
​​​​​​​
God tur!

Historien:
Vestfoldbanen åpnet som smalsporet bane mellom Drammen og Larvik i 1881. Den fikk normal sporvidde i 1949, og ble elektrifisert i 1957. Strekningen er også kalt Jarlsbergbanen.

Den gang bygde man jernbane lags vann og elver og rundt fjell. I dag må jernbanelinjene være rettere for at togene skal kunne holde høyere hastigheter

Skrevet av Thea Hajum Utvik 8. februar 2020