Goliaten - en perle i Finnemarka

Foto: Tore Haare

Denne hytta ligger akkurat passe langt inn i skogen til å føle deg langt unna byens mas og ståk, uten å måtte gå mange timer.

Ønsker du å komme deg litt vekk og oppleve litt annen type natur, anbefaler jeg at du tar deg turen til  Goliaten. Når jeg først er der, liker jeg å tilbringe en natt ute i det fri enten i telt eller på hengekøye nedenfor hytta ved vannet. Det er mulig å ta med fiskestangen og prøve fiskelykken, midt på natta eller tidlig på dagen. Fiskekort kan kjøpes på inatur.no.

Jeg starter enten fra Eiksetra eller fra Landfalltjern. Du kan også komme til dette området fra Eiker. Når du starter fra Eiksetra går du videre til Måneskinnsheia, forbi Vakkertjern. Stedsnavnene antyder hva du har i vente, og det er ikke uten grunn at dette kalles Drammensmarkas ”indrefilet”.

Turen starter ved Eiksetra og videre forbi Solvang. Du fortsetter på god sti langs Liseterbekken, opp til demningen på Løken. På sørsiden av demningen skal du til venstre på blåmerket sti opp til Måneskinnsheia. Her flater det ut, skogen åpner seg og du kommer inn i noe av det vakreste terrenget som Drammensmarka har å by på. Like før Vakkertjern passerer du det særegne Jutulhogget. Jutulhogget er noen store steiner av granitt. Sagnet sier at det en gang var en jutul som ble vred og kløvet opp steinene med øks.
Noen hundre meter etter Vakkertjern skal du til høyre i stikrysset og gå ned Tverråsen. Ved Tverråsvann går stien tydelig  over Toblebekk og sørover langs Tverråsvann. Deretter kommer du til Goliaten.

Goliaten er en hytte med historie helt tilbake til 1857. Den har 8 sengeplasser, og man må forhåndsreservere plass. Les mer om hytta og reserver plass her.

Etter oppholdet på Goliaten anbefales å ta turen opp på Tverråsen. Da går du på østsiden av Tverråsvann til du kommer til den første hytta, som ligger på et lite platå i selve Tverråsen. Her fortsetter du bratt oppover langs såkalte Dronningslepet, der det er satt opp tau for å gjøre stigningen mulig. Fra toppen har du en fantastisk utsikt over hele området. Hvis du ønsker lengre tur, kan du gå videre til f.eks. Skimten og Storsteinsfjell. Velger du å gå tilbake, tar du blåmerket sti nordover og kommer så tilbake på stien du tok fra Løken og Solvang.

Fakta/tips til turen

Adkomst:
Til fots på skogsveier og stier.
Fra Eiksetra, Lier ca 3 km.
Fra Landfalltjern, ca 5 km.
Husk kort/kontanter til bom og parkering.