Frisk luft og bevegelse er godt for deg

Foto: Tore Haare

I disse tider med mye pålagt tid hjemme, er det viktigere enn noen gang å komme seg litt ut for frisk luft og bevegelse. Her har du en del tips og råd. 

Frisk luft er godt for både fysisk og psykisk helse
Forskning viser at tid ute i frisk luft og bevegelse, har positiv effekt på vår psykiske helse.
Og vi er sikkert flere som har opplevd å føle seg gladere og mer harmoniske, når man har tatt seg en luftetur.
At det har god effekt på fysikken også, som mindre hodepine og bedre kondisjon, må vi jo heller ikke å glemme. 
Så i disse karantene- og isoleringstider, hvor mange brått har fått endret sin livssituasjon, vil vi anbefale på det sterkeste å gå ut minst en gang om dagen. 

Her er noe tips, som kan hjelpe deg å komme deg ut: 

  • Ta et måltid utendørs, om enn ikke lenger enn på trammen i solskinnet.

  • Gjør turen til en rutine.
    Velg samme rute, ikke nødvendigvis så lang og gjerne hjemmefra, og gå den til samme tid hver dag.

  • I disse tider bør man unngå steder hvor mange går, velg et tidspunkt på døgnet hvor færre er ute.

  • Går du på et sted med andre turgåere, husk å holde avstand slik helsemyndighetene anbefaler..

  • Gå tidlig, og opplev soloppgangen.

  • Gå sent, ta på hodelykt og opplev stjernehimmelen.

  • Lag en liste over 5 nye turmål du har lyst å gå til, gi deg selv en premie når du har gått alle. 

  • Ta bilder av naturen og vårtegn du finner, lag en fotobok av det. 

  • Gå på stier i et området du er kjent, men bruk kart og følg med underveis. Da kan du bli flinkere til å forstå og bruke kart.

  • Går du i et kjent område og er sikker i bruk av kart, gå mellom stiene og opplevd utråkket natur.

  • Finn nye turmål og inspirasjon på ut.no.    

  • Bruk naturen som treningsrom. 
    Gå med en liten sekk, øk tyngden gradvis. Bruk elementer i naturen til styrketrening.


Og blir det en dag du ikke kommer deg ut, ta en titt på NRK sin Monsen - minutt for minutt fra ifjor.
​​​​​​​Der kan du drømme deg bort i vakker natur, og glede deg til vi kan gå på lange fjellturer igjen. 
Eller så kan du jo ta en titt over turutstyret ditt, kanskje noe trenger en vask eller reparasjon. 

Uansett hva du gjør nå, anbefaler vi deg å følge helsemyndighetenes råd.

Vi ønsker deg en fin dag, med god helse og litt frisk luft. 

Foto: Bernt Torstrup

Skrevet av Åshild Woie 18. mars 2020